روزنوشت های مسافر شب مهتاب

روزنوشت های مسافر شب مهتاب

به آسمان که رسیدند گفتند: زمین چقدر حقیر است آی خاکی ها!
روزنوشت های مسافر شب مهتاب

روزنوشت های مسافر شب مهتاب

به آسمان که رسیدند گفتند: زمین چقدر حقیر است آی خاکی ها!

بشکست اگر دل من، به فدای چشم مستت!

بلاخره بعد کلی گشتن، شاعر شعری که همه جا می دیدمش رو پیدا کردم...


همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی
چه زیان تو را که من هم برسم به آرزویی؟!


به کسی جمال خود را ننموده‏یی و بینم
همه جا به هر زبانی، بود از تو گفت و گویی!


غم و درد و رنج و محنت همه مستعد قتلم
تو بِبُر سر از تنِ من، بِبَر از میانه، گویی!


به ره تو بس که نالم، ز غم تو بس که مویم
شده‏ام ز ناله، نالی، شده‏ام ز مویه، مویی


همه خوشدل این که مطرب بزند به تار، چنگی
من از آن خوشم که چنگی بزنم به تار مویی!


چه شود که راه یابد سوی آب، تشنه کامی؟
چه شود که کام جوید ز لب تو، کامجویی؟


شود این که از ترحّم، دمی ای سحاب رحمت!
من خشک لب هم آخر ز تو تَر کنم گلویی؟!


بشکست اگر دل من، به فدای چشم مستت!
سر خُمّ می سلامت، شکند اگر سبویی


همه موسم تفرّج، به چمن روند و صحرا
تو قدم به چشم من نه، بنشین کنار جویی!


نه به باغ ره دهندم، که گلی به کام بویم
نه دماغ این که از گل شنوم به کام، بویی


ز چه شیخ پاکدامن، سوی مسجدم بخواند؟!
رخ شیخ و سجده‏گاهی، سر ما و خاک کویی


بنموده تیره روزم، ستم سیاه چشمی
بنموده مو سپیدم، صنم سپیدرویی!


نظری به سویِ (رضوانیِ) دردمند مسکین
که به جز درت، امیدش نبود به هیچ سویی‏


شعر از فصیح الزمان شیرازی (رضوانی) هست


پ.ن.۱: دارم درباره شعر تحقیق می کنم که ببینم درباره کی هستش؟


پ.ن.۲:اللهم عجل لولیک الفرج

نظرات 13 + ارسال نظر
Reza یکشنبه 8 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 23:29 http://WalkTalk.mihanblog.com

این شعر عالیه

رسول دوشنبه 9 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 17:52

در این که همه کون و مکان در ید قدرت الهی است تردیدی نیست.
لازم نیست شما مشخص کنید که نعمت الهی به کدامیک از بندگان او تخصیص یافته است و در پایان هم از طرف خود، اعلام کنید که این نعمت وقف یکی از اولیا شده است یا نه! انحصار طلبی در اندیشه افرادی چون شما موج می زند.

فرزاد شنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 11:35

سلام دم این شاعر گرم
اشکمو درآورد
انشاا... آقا یه نگاهی کنه
اللهم عجل لولیک الفرج

میلاد پنج‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 04:59

شما مطمئن هستید که درباره امام زمان (عج)... هست؟
اگر شما میگید خوب من قبول میکنم ولی آخه وقتی میگه
چه شود که کام جوید ز لب تو، کامجویی؟
یا جائی که میگه
همه خوشدل این که مطرب بزند به تار، چنگی
من از آن خوشم که چنگی بزنم به تار مویی!
ترنم موسیقی و دست توی موها کردن یک جورائی ممکنه آقا خوششون نیاد.
الله اعلم و من التبع الهدی

آن جا که می فرماید:به کسى جمال خود را ننموده‏یى و بینم، همه جا به هر زبانی، بود از تو گفت و گویی!
حافظ هم گفته: یارب به که بتوان گفت این نکته که در عالم .... رخساره بکس ننمود آن شاهد هر جایی
الله اعلم

نجمه پنج‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 16:57

مخاطبش هر کی بوده دلشو شکسته و به نظر نمیاد امام زمان باشه

اینو نمی دونم!

حسین پنج‌شنبه 2 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 03:14

داداش تو واقعا حالت بده و داری به امام زمان توهین می کنی علنا
معنی هر جایی رو می دونی که شعر حافظو به حضرت منتسب می کنی؟

دارم درباره شعر تحقیق می کنم تا حصول نتیجه نهایی عبارت امام زمان .عج رو حذف می کنم...

علی تراب پور دوشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 04:05

سلام به همه شماخوبان
شک نداشته باشیدکه حضرت شاعر این شعر آسمانی را دروصف ولی نعمتمان امام عصر(عج) سروده اند، و چه خوبان و بزرگانی با این شعر گریسته اند.
قربان دلهای رئوف و مهربانتان بروم
لطفا هروقت خواندید وگریسید ،حقیر ر هم داکنید
یاعلی

این هم یه نظر موافق

احمد اقا پنج‌شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 17:28

دوستان گرامی شعر مذکور از اشعا شاعر شیرین سخن فخر الدین عراقی است مضمونش هیچ ارتباط بامسایل مطروحه ندارد

محمد چهارشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 14:10

سلام به همه اونچه از دل شعر بیرون میاد الهی بود و قدسی بودن این شعر هست که بنظرم نزدیک به به یکی از شعر های حافظ هم هست
سال‌ها پیروی مذهب رندان کردم
تا به فتوی خرد حرص به زندان کرد
توبه کردم که نبوسم لب ساقی و کنون
می‌گزم لب که چرا گوش به نادان کردم
در خلاف آمد عادت بطلب کام که من
کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم
نقش مستوری و مستی نه به دست من و توست
آن چه سلطان ازل گفت بکن آن کردم
دارم از لطف ازل جنت فردوس طمع
گر چه دربانی میخانه فراوان کردم
صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ
هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم
گر به دیوان غزل صدرنشینم چه عجب
سال‌ها بندگی صاحب دیوان کردم

بنده یکشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1398 ساعت 18:25 http://tamedonya.blogfa.com

به نام او

با سلام

لله اعلم بحقایق الامور

تحقیق هم در مورد حقیقت گزینه خیلی خوبیه

بله. تحقیق بهترین گزینه ست

حمید موسوی سه‌شنبه 2 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 11:32

وقتی مقام معظم رهبری در بیمارستان بودند آن بیت بشکست اگر دل من.....را خواندند ایشان مقصودشان امام خمینی (ره) بود والبته شاعر یک نگاه آسمانی داشته است

همتا سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1398 ساعت 04:05 https://hamtamovie.co

بسیار زیبا بود

سیدمحمدرضا وزیری یکشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 03:32

سلام،اصولا شعربواسطه طبع لطیفی که داره هرکس به سلیقه وسواد ودین خودش میتواند روی شعرش تاویلاتی بگذاردکه خود شاعر روحش هم خبر ندارد ویا سوادش!!!

درست می فرمایید شعر اینطوریه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد